donderdag 31 oktober 2013

Halloween recept: spinnencheesecake

Spinnenweb cheesecake
Toen ik dit artikel bedacht wou ik een echt eng halloween gerecht maken. Toen ik opzoek ging naar de mogelijke gerechten die je kon maken, zag ik echt dingen die er niet appetijtelijk uitzagen. Dit hoort bij Halloween maar als ik iets eet wil ik wel dat dit er lekker uitziet. Daarom opteerde ik voor een subtiel Halloween recept. 

Welke ingrediënten heb je nodig?

Dit is voor 16 porties  

  • Taartbodem
  • 200 gr bloem
  • 5 eetlepels suiker
  • 1 ei, losgeklopt
  • 125 gr boter, op kamertemperatuur
  • Springvorm van 25 cm
  • Cheesecake
  • 540 gram roomkaas, op kamertemperatuur
  • 160 gr suiker
  • 40 gram bloem
  • 5 eieren
  • 1 eierdooiers
  • 360 ml slagroom
  • 25 gram pure chocolade
Deze hoeveelheden kan je verhoudingsgewijs verminderen. 

Hoe maak je dit nu?

  1. De oven voorverwarmen op 200°C. De springvorm van 25 cm licht met olie invetten.
  2. Voor de taartbodem: alle ingrediënten samenvoegen en goed mixen. Verdeel het deeg over de bodem van de springvorm. Met een vork gaatjes in het deeg prikken en vervolgens 15 minuten bakken. Laten afkoelen.
  3. De ovenstand verhogen naar 240°C
  4. In een grote kom de roomkaas, suiker, bloem, eieren en eierdooiers goed mixen. Room  in fases toevoegen en er vlug doorheen roeren.
  5. Schenk de vulling over de taartbodem en bak 10 minuten op 240°C. Verlaag de temperatuur naar 110 en bak nogmaals 1 uur. Zet de oven uit en laat de cheesecake 1 uur in de oven staan. 
  6. Nu om het spinnen patroon te krijgen moet je de chocolade laten smelten. Dit kan je doen in de magnetron met intervallen van 15 seconden. Als de chocolade volledig gesmolten is kan je hem in een spuitzakje doen. Hiermee maak je de cirkels, begin in het midden en maak telkens de cirkels groter, dit moet niet precies zijn! Hierna moet je snel een tandenstoker van de binnenste cirkel een lijn trekken tot de buitenste cirkel. Dit doe je verschillende keren zo creëer je het spinnenweb. 
  7. Een nacht in de koelkast zetten, dit is heel belangrijk zodat de cheesecake goed kan opstijven
Dit was het halloween recept! Dit recept is niet moeilijk te maken maar moet wel ruim op voorrand gemaakt worden. 

Rosalie
X


Geen opmerkingen:

Een reactie posten