zaterdag 27 oktober 2012

Stella Boonshof vecht de schoonheidsidealen aan

Amerikaanse student Stella Boonshoft zorgt voor heel wat ophef rond wat nu het vrouwelijke schoonheidsideaal is. En dat allemaal nadat de studente een foto van zichzelf in bikini op haar tumblr-pagina 'The Body Love Blog' postte, waarna ze het beeld ook op haar Facebook zette. En dit met bijhorend onderschrift: "OPGEPAST: deze foto kan door sommigen als obsceen beschouwd worden omdat het onderwerp niet mager is. En we weten allemaal dat alleen slanke mensen hun buik mogen laten zien om zichzelf te verheerlijken. Wel, daar doe ik niet aan mee. Dit is mijn lijf. Niet het jouwe. HET MIJNE. Wat impliceert dat ik ermee doe wat ik wil en dat dit echt niet jullie 'f***ing business' is. Ik bedoel: mijn gewicht, IS JULLIE F***ING BUSINESS niet."



Het was fotograaf Brandon Stanton die de zaak aan het rollen bracht, toen hij voor een fotoreportage genaamd 'Humans of NY' (mensen van New York) toevallig op Boonshoft stuitte. Hij overhaalde haar een foto -met kleren- te nemen, maar postte op zijn Facebook toch het beeld in bikini waarover het meisje sprak dat op haar Tumblr stond. Dat zorgde snel voor een golf aan reacties, zowel in positieve als negatieve zin.

Miljoenen mensen die je opvallende bikinifoto zien en er in vele gevallen een oordeel over geven, dat moet wat doen met een mens. Tussen de vele reacties staat ook een commentaar van het meisje zelf: "Toen ik de foto voor het eerst zag op Facebook, barstte ik in tranen uit. Dat doe ik nu eenmaal als ik overmand wordt door emoties en niet goed weet hoe me te voelen. Daarna spookten miljoenen gedachten in mijn hoofd, maar de meest prominente was: dit is exact de aandacht die ik wou om mijn boodschap over ons gewicht in de kijker te zetten. Dit is de perfecte plaats om mijn verhaal te delen en daar moet ik trots op zijn. Maar waarom voelde ik me aanvankelijk zo slecht?", vraagt Boonshoft zich af, die ook nog stelde dat ze lang overwoog om aan Stanton te vragen de foto offline te halen, maar uiteindelijk toch besliste dat niet te doen.

1 opmerking: